Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/bjornes/public_html/wp-includes/cache.php on line 99

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/bjornes/public_html/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/bjornes/public_html/wp-includes/theme.php on line 576
Björn Eriksson » Grundläggande meditationsövning

Björn Eriksson

 

Grundläggande meditationsövning 10 februari 2007

Sparat under: Buddhism, Meditation — Osso @ 19:12

Sitt eller ligg bekvämt. Sitt- eller liggställningens syfte är att hålla kroppen stilla en längre stund utan att få ont eller somna för den delen. Men om man börjar med 10 minuter så kan man ofta undvika sömnens bedräglighet. Idealet är lotusställningen där man sitter med fotryggarna vilande mot ljumskarna.(Det idealet har i och för sig avskräckt många att bara försöka sitta still.) Även om lotusställningen sägs vara superbra så går det alldeles utmärkt att sitta på en stol eller ligga på rygg i en säng. Om man sitter upp är det viktigt att ryggen är rak men avslappnad (dvs inte spikrak).

Innan jag ordar om andningen vill jag rikta uppmärksamheten mot ens egna förväntningar. Stunden för meditation är till för att erfara, känna och iaktta just stunden. Räkna inte med att något mirakulöst kommer att hända (med mirakel menar jag bibelmirakel). Det är inte Yoda och Luke som övar även om Yoda säkert är en baddare på meditation…

Andningen. Det är svårt att inte få en forcerad andning när man tänker på den men det är helt OK. Låt andningen gå på av sig själv och iaktta den. Andas in och känn efter hur det känns. Andas ut och gör detsamma. Som stöd för koncentrationen kan man räkna andetagen. Andas in och ut (1), andas in och ut (2) osv till 10 och börja sedan om. Varje andetag är unikt. Ögonblicket när lungorna fylls är fantastiskt och likaså när de töms.

Tankarna. Även om man lyckas hålla koncentrationen på andningen eller någon annan sensation i kroppen följs denna sinnesförnimmelse av känslor och tankar. Själva meditationstekniken, som med andningen, handlar om att iaktta vad som händer utan att värdera. De tankar och känslor som kommer upp kan vara otroligt intressanta och pockande men också oerhört plågsamma. Och självklart finns det även tråkiga neutrala tankar (som kan reta mig något alldeles särskilt). Det kluriga är att iaktta utan att gripas med och utveckla tankegångar eller känslor som spelar upp diverse dramer. Det är inte meningen att man ska trycka undan tankar och känslor men man ska heller inte följa med dem. Nöj dig med att observera. Att se ens elaka och förbjudna tankar, erkänna dem och parkera dem, tar ofta udden av deras förskräcklighet och banar väg för självkännedom och förbättrad självkänsla.

Jag har svårt för att fatta mig kort men har ändå komprimerat så att jag skäms.
I korthet;

  • Bekväm sitt- eller liggställning
  • Uppmärksamheten på andningen
  • Låt tankar och känslor komma och gå
 

Ge mig ord.